معرفی انواع سقف ها


1- سیستم طاق ضربی :

هرچند که این نوع سقف منسوخ شده است و دیگر مورد تایید ضوابط و آیین نامه ها نیست اما به دلیل اینکه هنوز ساختمان های زیادی وجود دارند که سقف های طاق ضربی دارند ، مهندسین و سایر افراد شاغل در صنعت ساختمان می بایست با این نوع سقف آشنایی داشته باشند و نقاط ضعف و قوت آنرا بشناسند.

بدلیل وزن بالا و عملکرد بسیار ضعیف در هنگام زلزله ، سقف قابل اعتمادی نیست .

 

2- سقف تیرچه بلوک سفالی و سیمانی و فوم - تیرچه پاشنه بتنی - تیرچه فندوله سفالی سنتی - تیرچه بتنی سنتی :

 سقف تیرچه و بلوک جزء دال های یک طرفه به حساب می آید که در این نوع سقف از بلوک های سفالی و یا فوم های پلی استایرن برای پر کردن سقف در بین تیرچه ها استفاده میکنند .
تیرچه های فندوله سفالی سنتی نیز مانند تیرچه های بتنی سنتی ، ساختاری مشابه دارند. یعنی متشکل شده از یک آرماتور فوقانی ، دو یا سه آرماتور در پاشنه تحتانی تیرچه و میلگردهای عرضی زیگزاگ با این تفاوت که به جای قرار گرفتن در قالب موقت ، در بلوک های فندوله سفالی قرار گرفته سپس بتن درون این قالبها ریخته می شود .

وزن بسیار بالای بار مرده سقف و همچنین محدودیت دهانه از معایب اصلی این نوع سقف ها می باشد.

برای مشاهده جزییات بیشتر می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید .

>>> مقایسه بتن مصرفی نیازیت با تیرچه بلوک <<<

 

3- سقف تام :

در حقیقت ترکیب تیرچه بلوک و کرومیت می باشد که بال تحتانی آن از تسمه وبال فوقانی و میانی آن از میلگرد استفاده می گردد .

 نقطه ضعف عمده این سیستم بال فوقانی می باشد که با پایین بودن شعاع ژیراسیون میلگرد فوقانی تیرچه  در مقابل نیروی فشاری ناشی از بتن ریزی دچار کمانش جانبی گردیده که خود باعث عدم پایداری آن میگردد. و این عملکرد در سقف های پیشین قابل رویت بوده است.

 

4- سقف گرین وافل :

در حیقیقت همان سقف های تیرچه بلوک می باشد که به جای یونولیت از قالب های موقت (وافل) استفاده میشود .

این قالب ها بعد از چند بار استفاده کارایی خود را از دست داده و مجددا در سقف های دیگر باید خریداری نمود .

 

5- سقف کامپوزیت :

سقف های کامپوزیت سقف هایی هستند که ترکیبی از فولاد و بتن می باشد و برای اینکه یکپارچگی این سقف رعایت شوند از برشگیر (نبشی –گل میخ) استفاده می شود که این نبشی با بتن درگیری ایجاد کرده و یکپارچگی بین تیر و دال بتنی درست می کند . قالب بندی این سقفها معمولا از تخته کوبی و یا قالب های موقت استفاده می شود .

 از مشکلات عمده این نوع سیستم ها در درجه ی اول وجود لرزش در سقف و عدم وجود فضای کافی جهت عبور تاسیسات در فضای زیر سقف و همچنین وجود محدودیت در اجرای دهانه های بلند و عدم سازگاری در اسکلت بتنی می باشد

برای مشاهده جزییات بیشتر می توانید بر روی لینک های زیر کلیک نمایید .

>>> مقاسه فنی نیازیت کامپوزیت با کامپوزیت <<<

>>> مقایسه مقدار مصالح مصرفی نیازیت کامپوزیت با کامپوزیت <<<

 

6- سقف نیازیت کامپوزیت :

سیستم عملکرد نیازیت کامپوزیت همانند سایر کامپوزیت ها می باشد  بدین ترتیب که به جای تیرهای فرعی از تیرچه های نیازیت استفاده شده که به ازای هر 2.5 متر طول تیرچه توسط قطعه مهاری به یکدیگر متصل می شوند و از قالب بندی های موقت برای استفاده از بتن ریزی استفاده می شود .

 از ویژگی های این سقف نسبت به کامپوزیت علاوه بر سبکی تیرچه های نیازیت نسبت به تیرهای فرعی در کامپوزیت ، اقتصادی تر بودن ، عدم لرزش در سقف  نیازیت کامپوزیت و نیز قابل اجرا بودن در سازه های بتنی و قابلیت اجرا در دهانه های بلند تا 16 متر از ویژگی های فنی و بارز این نوع از تیرچه ها می باشد .

 

7- سقف روفیکس :

این سقف در واقع همان سقف کامپوزیت است که بجای تخته یا ورق (که بعنوان قالب استفاده می شوند) از یک صفحه فلزی مشبک با نام روفیکس بعنوان قالب ماندگار استفاده میشود. اجزای تشکیل دهنده این نوع سقف شامل روفیکس ، آرماتور و بتن می باشد .

دونکته بسیار مهم باید در مورد بتن ریزی سقف روفیکس مدنظر قرارداد اینست که اولا نسبت آب به سیمان بتن به هیچ وجه نباید بالا باشد یا به عبارت دیگر بتن نباید شل باشد ، ثانیا از تجمع بتن دریک نقطه جدا خودداری نمود چون ممکن است در اثر بار زیاد ، روفیکس شکم داده و یا پاره شود.

 

 8- سقف تیر-دال :

این سقف شبیه به سقف کامپوزیت است با این تفاوت که تیرهای فرعی آن بتنی هستند. سقف تیر و دال در اسکلت بتنی بصورت درجا اجرا می شود. به سقف تیرودال پیش ساخته در اصطلاح " دبل تی " گفته می شود چون مقطع آن شبیه به دو حرف انگلیسی T در کنار هم است

 در این نوع سقف ها وزن بار مرده بسیار زیاد میباشد و با توجه به تاثیرات با مرده  موثر در زلزله مهندسین محاسب ترجیح میدهند کمتر از این نوع سقف استفاده کنند.

 

9- سقف عرشه فولادی–عرشه فلزی :

این نوع سقف در سالهای اخیر رواج زیادی در ساختمان سازی پیدا کرده است. دلیل اصلی این استقبال خوب سازندگان و پیمانکاران ساختمانی ، سرعت بالای اجرای آن است. اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی شامل تیرهای فرعی ، ورق گالوانیزه ذوزنقه ای ، گلمیخ (که اتصال ورق ها به سازه بوسیله دستگاه میخکوب انجام می شود) ، بتن و آرماتور می باشد.

از مشکلات عمده این نوع سیستم ها وجود لرزش درسقف و نیز هزینه بالای ورق های گالوانیزه می باشد .

برای مشاهده جزییات بیشتر می توانید بر روی لینک های زیر کلیک نمایید .

>>> مقایسه فنی عرشه نیازیت با عرشه فلزی <<<

>>> مقایسه اقتصادی عرشه نیازیت با عرشه فلزی <<<

 

10- عرشه نیازیت :

سیستم عملکرد عرشه نیازیت همانند عرشه فولادی می باشد بدین ترتیب که به جای تیرهای فرعی از تیرچه های نیازیت استفاده شده که گلمیخ ها بخشی از جان تیرچه میباشد  و مستقیما ورق گالوانیزه روی آن قرار می گیرد . در زیر تیرچه به ازای هر 2.5 متر طول تیرچه توسط قطعه مهاری به یکدیگر متصل می شوند.

از ویژگی های این سقف نسبت به عرشه فلزی علاوه بر سبکی عرشه نیازیت ، اقتصادی بودن و کاهش ضخامت ورق مصرفی (ورق 0.3 میلیمتر) ، عدم لرزش در عرشه نیازیت و نیز قابل اجرا بودن در سازه های بتنی و نا محدود بودن دهانه اجرایی از ویژگی های فنی و بارز این نوع از عرشه ها می باشد .

 

11- سقف دال بتنی :

اجزای تشکیل دهنده این سقف آرماتور و بتن است. بدین ترتیب که با قالب بندی کل سطح سقف یک عرشه موقت ایجاد میکنند و سپس آرماتوربندی کرده و بتن ریزی میکنند و قالبها می بایست تا گیرش حداقل بتن در جای خود باقی بمانند و به هیچ وجه نباید زودتر از موعد باز می شوند.

این نوع سقف بدلیل وزن بالای آن و سرعت اجرای پایین و همچنین هزینه ی بیشتری که دارد کمتر مورد استفاده قرارمیگیرد.

 

12- سقف کوبیاکس–یوبوت :

سیستم عملکرد سقف کوبیاکس همانند دال می باشد. بدین ترتیب که درضخامت دال ، گوی های توخالی را بصورت منظم قرار میدهند که این گوی ها در فضای بین شبکه آرماتور بالا و پایین قرارمیگیرند . جنس این گوی ها پلی اتیلن بازیافتی یا پلی پروتیین می باشد.

سقف کوبیاکس به دلیل هزینه بالا و زمان بر بودن  و وزن بالای آن تاکنون نتوانسته جایگاه مناسبی دربین سقف های سازه ای در صنعت ساختمان ایران پیدا کند .

>>> مقایسه فنی نیازیت با کوبیاکس-یوبوت <<<

>>> مقایسه اقتصادی نیازیت با کوبیاکس-یوبوت <<<

 

13- سقف پیش تنیده (اشپنیت):

درسقف پیش تنیده با استفاده از کابل و چگونگی قرارگیری آن در دال بتنی سقف ، یک نیروی فشاری اولیه قبل از بهره برداری از سازه در ناحیه کششی دال بتنی ایجاد میکنند تا پس از بهره برداری از سازه این ناحیه کششی دچار ترک خوردگی نشود و در نتیجه از حداکثر ظرفیت باربری بتن استفاده شود و به تبع آن ابعاد و اندازه ها کاهش یابد. (مثلا آویز تیرها حذف شود) از این توضیحات می توان فهمید که روش پیش تنیدگی مورد استفاده برای این سقف روش پیش کشیدگی است.

 اجرای این سقف منوط به داشتن ابزار و ادوات و دانش فنی لازم است و اجرای آن به سادگی امکان پذیر نیست .

 

14- سقف تیرچه کرمیت–تیرچه فلزی:

سیستم سقف کُرمیت از تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب با بتن (مدفون شدن تیرچه در داخل بتن) استفاده می شود. در ساخت تیرچه های مذکور از یک تسمه ، در بال تحتانی و نیز یک میلگرد خم شده به عنوان زیگزاگ در جان استفاده می شود. برای پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالب هایی مانند بلوک های سیمانی، پلی استایرن و غیره استفاده می شود.

از مشکلات عمده این نوع سیستم ها عدم وجود اتکای جانبی کافی و محدودیت در اجرای دهانه ها و استفاده از تیرچه های دوبل در دهانه های بالا می باشد که خود باعث افزایش بار مرده سقف و افزایش هزینه های مصرفی می شود  .

برای مشاهده جزییات بیشتر می توانید بر روی لینک های زیر کلیک نمایید .

>>> مقایسه فنی نیازیت با کرومیت <<<

>>> مقایسه اقتصادی نیازیت با کرومیت <<<

 

15- سقف نیازیت :

تیرچه های نیازیت کاملا فلزی می باشد و دارای یک سپری در بال فوقانی تیرچه ، تسمه فلری در بال تحتانی و به جای استفاده از میلگرد به شکل زیگزاگ از آرماتورهایی جدا گانه به صورت خرپا استفاده می گردد.
تیرچه نیازیت نیز مانند تیرچه کرومیت خود ایستا بوده و نیازی به نصب جک و شمع بندی در زیر سقف نمی باشد. تفاوت تیرچه نیازیت با تیرچه های دیگر عدم نیاز به بتن در جان تیرچه می باشد ، بطوریکه بلوکها کاملا به آرماتورهای خرپای تیرچه چسبیده و بتن فقط روی سقف و اطراف بال فوقانی تیرچه را پوشش می دهد و بدلیل شکل خرپایی خاص و نحوه اتصالات آن در دهانه های بلند با وزن کمتر پایداری بیشتری از خود نشان میدهد.

برای مشاهده جزییات بیشتر می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید .

>>> ویژگی های کلی محصولات نیازیت <<<

 

16- اخیرا روی بعضی از سیستم های سقفی که شبیه تیرآهن با ضخامت جان کمتر و افزایش ارتفاع آن بوده تحقیقاتی صورت گرفته است که بدلیل ضریب لاغری جان در مقابل بارگذاری نسبت به سیستم خرپا ها از عملکرد بسیار ضعیفی برخوردار می باشد .

برای مشاهده جزییات بیشتر می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید .

>>> مشاهده کلیپ تفاوت تیرچه های خرپایی با اتصالات مفصلی در مقایسه با تیرآهن <<<

 

بازگشت به رویداد ها